Investície bez rizika straty
Sú investície, ktoré svojim majiteľom nedoprajú pokojný spánok. Prakticky s každou je spojené riziko straty. Našťastie, aj toto pravidlo má svoje výnimky. Predsa len existujú investície, pri ktorých riziko straty prakticky neexistuje. A dovoliť si ich môže prakticky každý. Ktoré sú to?
Sú investície, ktoré svojim majiteľom nedoprajú pokojný spánok. Prakticky s každou je spojené riziko straty. Našťastie, aj toto pravidlo má svoje výnimky. Predsa len existujú investície, pri ktorých riziko straty prakticky neexistuje. A dovoliť si ich môže prakticky každý. Ktoré sú to?
Upozornenie na úvod: v ďalších riadkoch nenájdete zázračný návod na zbohatnutie, ktorý z vás urobí do budúceho týždňa milionárov. Nič podobné neexistuje. Ak sa predsa len s podobnou ponukou stretnete, s určitosťou pôjde o extrémne rizikový návrh (napríklad predajte svoj byt a peniaze stavte v kasíne na číslo 21) alebo o podvod.
Všetky spomínané investície sa priamo alebo nepriamo týkajú jedinej osoby. Človeka, ktorý je zodpovedný za to, či a ako sa vám v živote darí. Každý takého človeka pozná po mene. Je ním on sám.
Vzdelanie (takmer) zadarmo
Mať vzdelanie a byť vzdelaný nie sú synonymá. „Formálne vzdelanie vám dokáže zabezpečiť živobytie, vedomosti bohatstvo,“ kládol na srdce svojim poslucháčom americký podnikateľ a motivátor Jim Rohn. Jeho posolstvo je zhodné s odkazom ďalších, pre ktorých sa zlepšovanie života iných stalo poslaním: Ak sa v živote do niečoho skutočne vyplatí investovať, je to investovanie do seba samého.
Výborným príkladom môžu byť cudzie jazyky. Pravda je, že dá sa prežiť aj bez nich. Za chlieb nik nezaplatí menej len preto, že ovláda všetky hlavné jazyky alebo aspoň jeden z nich. Zvládnutie cudzieho jazyka je však výbornou školou pre dosahovanie dôležitejších životných mét.
Nik, kto nemá problém rozumieť angličtine, nemčine či inému jazyku, nezískal tieto vedomosti za deň, ani za týždeň. Takáto schopnosť je výsledkom procesu, ktorý si vyžaduje čas, námahu, aj odhodlanie. Všetky spomenuté vlastnosti sú však dôležité nielen pri učení sa cudzích jazykov, ale pri dosahovaní akýchkoľvek veľkých cieľov. Potrebovala ich J. K. Rowlingová, keď po kaviarňach začala písať prvé strany potterovskej ságy. Nezaobišiel sa bez nich ani Michael Phelps, ktorý by inak nemohol získať najviac olympijských medailí v histórii. A svetlo sveta by neuzrela ani žiarovka, ku ktorej sa Thomas Alva Edison prepracoval po stovkách neúspešných pokusov.
Výhoda znalosti cudzích jazykov, najmä angličtiny, má aj ďalšiu praktickú prednosť, keď ide o získavanie vedomostí. Vo svete, ktorý internet premenil na jednu globálnu dedinu, je vysoko pravdepodobné, že ak niečo neviete, vie to niekto iný. A nielen to – odpoveď na vaše otázky sú na dosah ruky práve na internete. Ak vám nejde do hlavy, ako vyzerá kvantový model atómu, ako v praxi použiť chí-kvadrát na posúdenie platnosti testovaných hypotéz, ako si poradiť s grafmi v Exceli alebo ste zvedaví, ako mohol David Copperfield prepichnúť a roztrhnúť požičanú bankovku obyčajnou ceruzkou a potom ju vrátiť nepoškodenú, na internete nájdete odpovede. Takmer určite nebudú v slovenčine (preto je znalosť cudzieho jazyka výhodou), no nájdete ich bez väčších problémov. Internet sa stal miestom, kde sa ľudia radi podelia o vedomosti a zručnosti od výmyslu sveta. Stačí sa pozrieť na stránku wikiHow, ktorá sa stala virtuálnym domovom takmer 150-tisíc návodov na čokoľvek – praktické aj prekvapujúce. Bez toho, aby ste utratili čo i len cent.
Na kontaktoch záleží
Medzi technologickými inovátormi, čo sa snažia o prerazenie s jedinečným nápadom, je len málo takých, ktorí by neboli ochotní vycestovať do amerického Silicon Valley. O miestenku v mekke start-upov sa usiluje množstvo ľudí, ktorí sú ochotní pracovať neuveriteľne tvrdo, a ak treba, aj zadarmo. Majú na to prostý dôvod – na svete niet miesta s vyššou koncentráciou nápadov, inšpirácií a vízií ako práve v južnej časti Sanfranciského zálivu v severnej Kalifornii.
Prečo to robia? Odpoveď na túto otázku vedel už v roku 1890 Alfred Marshall, Brit, ktorý sa už počas svojho života stal jedným z najvplyvnejších ekonomických mozgov planéty. Ešte na sklonku 19. storočia vysvetlil, že nezáleží na tom, kto ste a čo viete. Dôležitejšie je, koho poznáte a ako blízko k nemu máte. „Ak niekto príde s novou ideou, prevezmú ju aj ostatní a vylepšia ju vlastným spôsobom. Pôvodná idea sa tak stáva zdrojom ďalších nových myšlienok,“ napísal britský ekonóm.
Jeho odkaz nestratil na aktuálnosti ani po vyše sto rokoch. Skôr naopak – vo svete sociálnych sietí sa k inteligentným a múdrym ľuďom dá dostať jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Facebook možno nie je ideálna platforma, no existujú aj ďalšie a efektívnejšie spôsoby. Twitter, Google+, YouTube, ale aj blogosféra je plná ľudí, ktorých je hodno počúvať a učiť sa od nich.
Nielen brať, ale i dávať
Prostredie, v ktorom môžu ľudia slobodne kráčať za svojimi víziami a cieľmi, má svojich víťazov aj porazených. Nejde o žiadny amorálny jav – nie každý má na to, aby dokázal skomponovať operu, ani namaľovať obraz, ktorý bude v aukčných sieňach lámať historické rekordy. A len málokto dokáže vymyslieť internetovú stránku, kde so svojimi známymi udržiava kontakt viac ako miliarda ľudí.
Hoci v našich zemepisných šírkach sa na úspešných ľudí neraz pozerá s podozrením, faktom je, že v žiadnom inom spoločenskom usporiadaní nie sú bohatí ľudia takí solidárni s ostatnými ako práve v slobodnej spoločnosti. Človek však nemusí byť Warren Buffett, Bill Gates či Bono, aby mohol prejaviť svoju ľudskosť.
Pomáhať druhým je možné aj bez miliardových kont. Peniaze dokonca nie sú niekedy vôbec potrebné. Profesionálni kouči, ktorí pomáhajú svojim klientom dosiahnuť želané méty, často pripomínajú dôležitosť pozitívnej energie v kontakte s inými. Optimizmus a ľudskosť, ktoré človek vydáva, sú ako tenisová loptička odpálená proti betónovej stene. Ako sa vráti, záleží na tom, ako ju odpálite. Ústretového prístupu od iných sa len málokedy dočkajú tí, ktorí sú chodiacou zásobárňou plnou všetkých predstaviteľných negatív. Podať pomocnú ruku, vypočuť si iného či len usmiať sa na klienta je tiež investíciou, na ktorej sa nedá prerobiť.