Kde ani Facebook veľa nezmôže
Facebook, LinkedIn, Twitter. Sociálne siete zmenili komunikačné návyky stoviek miliónov ľudí po celom svete. Novej podobe internetu sa rýchlo prispôsobil aj biznis. Nie však každý. Finanční sprostredkovatelia a poradcovia so svojimi klientmi stále komunikujú rovnako ako pred nástupom sociálnych sietí. A všetko nasvedčuje tomu, že v budúcnosti to takto aj ostane.
Facebook, LinkedIn, Twitter. Sociálne siete zmenili komunikačné návyky stoviek miliónov ľudí po celom svete. Novej podobe internetu sa rýchlo prispôsobil aj biznis. Nie však každý. Finanční sprostredkovatelia a poradcovia so svojimi klientmi stále komunikujú rovnako ako pred nástupom sociálnych sietí. A všetko nasvedčuje tomu, že v budúcnosti to takto aj ostane.
Finančný poradca Mitchell Rock sa stal súčasťou profesijnej sociálnej siete LinkedIn v lete 2011. Registrácia bola súčasťou pilotného programu, ktorý inicioval jeho zamestnávateľ, americká banka Morgan Stanley, s cieľom využiť nový komunikačný štandard na získavanie klientov.
O sedem mesiacov mu udrel do očí profil človeka, s ktorým bol naposledy v kontakte pred dvanástimi rokmi. Ozval sa mu a do niekoľkých viet zhrnul to najdôležitejšie, čo tieto roky priniesli. Vrátane informácie o tom, čomu sa venuje dnes. „Pane Bože! V Severnej Karolíne mám priateľa, ktorý hľadá v New Yorku takýto investičný tím,“ odpísal okrem iného. Obnovením roky strateného kontaktu získal M. Rock nového klienta so 70 miliónmi dolárov na účte.
Podobný príbeh by mohol vzniknúť aj na Slovensku. Facebook ani LinkedIn už dávno nie sú pre Slovákov cudzie pojmy. A ak medzi ich aktívnymi užívateľmi nie sú ľudia s osemmiestnou hodnotou účtu, určite sa nájdu aspoň takí, ktorí ich poznajú. Napriek tomu však zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že biznis vo finančných službách bude v budúcnosti meniť svoju podobu. Dôvodov je hneď niekoľko.
Sieť je verejný priestor
Sociálne siete sú na internete azda jediným miestom, kde ľudia dobrovoľne zverejňujú informácie týkajúce sa vlastného súkromia. Fotografie detí, dovolenkových destinácií, osobné názory na novinové články, to všetko bolo ešte pred pár rokmi doménou osobných diskusií medzi priateľmi. Dnes sa k nim poľahky dostane prakticky hocikto. Stačí menší nedostatok v bezpečnostných nastaveniach, ktorým bežný používateľ venuje pramálo pozornosti.
Zverejňovať citlivé údaje o príjmoch, štruktúre výdavkov alebo napríklad zoznam využívaných finančných produktov na takomto priestore je podľa Tomáša Šerédiho, Executive Managera Partners Group SK, prakticky nemožné: „Bolo by to podobné, ako keby niekto oznamoval na Facebooku svoju zdravotnú diagnózu alebo by ju tam rozoberal so svojím lekárom. Sociálne siete sú možno výhodné na komunikáciu s priateľmi, ale to neznamená, že sú vhodné na akúkoľvek diskusiu.“
Kľúčová je dôvera
Spoliehať sa na sociálne siete ako na hlavný komunikačný kanál môže byť rizikom aj pre človeka, ktorý pomoc hľadá. „To, že na monitore vidíte profesionálnu vizitku dôveryhodne vyzerajúceho muža, ešte neznamená, že účet v skutočnosti nepatrí niekomu inému. Vynechať osobný kontakt zo vzťahu s finančným profesionálnom považujem za prakticky nemožné. A aj za dôvod, prečo náš biznis bude mať aj naďalej takú podobu ako dnes,“ zdôrazňuje Šerédi.
Napriek tomu nie je núdza nájsť na slovenskom internete prezentácie ľudí ponúkajúcich finančné rady. „Prostredníctvom sociálnych sietí je dnes možné získavať klientov, ale to je podľa mňa skôr finančný predaj ako dlhodobá služba. My robíme konzervatívny biznis, postavený najmä na dôvere a osobnej komunikácii,“ dodáva Team Manager Partners Group SK Lukáš Nemergut. Kontakt na „sieti“ a v realite sú podľa neho dve odlišné veci. „Virtuálny kontakt môže predávať, ale nevytvorí vzťah, ktorý je pre dlhodobý biznis veľmi dôležitý.“
Pravidelnému osobnému kontaktu s klientmi pripisujú profesionálni finanční sprostredkovatelia aj iný ako spoločenský význam. „Stretnutia s klientmi, najmä s novými, bývajú zvyčajne spojené aj s prekonávaním dôsledkov nízkej finančnej gramotnosti. Ľudia mnohým produktom vôbec nerozumejú, problémy im niekedy robia aj základné súvislosti. Osobné stretnutia sú ideálne na to, aby klient zasypal svojho experta všetkými otázkami, na ktoré chce poznať odpovede,“ tvrdí T. Šerédi.
Nielen negatíva
Napriek množstvu dôvodov, pre ktoré nie je Facebook a jeho klony vhodnou platformou pre profesionálne finančné služby, nie sú sociálne siete úplne mimo záujmu. „Facebook je vynikajúca záloha databázy ľudí, ktorých poznám, prípadne ktorí poznajú mňa. Mám ich takto poruke, čo veľmi uľahčuje prácu,“ vysvetľuje L. Nemergut.
Pokiaľ existuje medzi finančným profesionálom a jeho klientmi kontakt na sociálnych sieťach, je možné využiť ich aj ako efektívny informačný kanál. Do pozornosti sa tak môžu dostať dôležité informácie, ktoré si bežný človek v médiách a na internete ani nevšimne. Vo vyspelých krajinách pribúda počet finančných poradcov aj sprostredkovateľov, ktorí sa sami stávajú tvorcami obsahu. Sú aktívni nielen na Facebooku, ale aj na jeho stručnejšej konkurencii Twitteri, viacerí majú aj vlastné webové stránky, kde napríklad blogujú. Takýmto spôsobom dávajú najavo nielen správu o svojej existencii, ale aj dôkaz svojej profesionality. Navyše, ak náhodný čitateľ zablúdi na takéto stránky, zaujmú ho a začíta sa do nich, rastie aj pravdepodobnosť toho, že sám proaktívne osloví blogujúceho finančného experta.