Najčítanejšie a úplne zbytočné
Predstavte si nasledujúce titulky článkov na webe: Pozrite sa, ako investujú najbohatší ľudia na svete. Ktorým investíciám sa bude v nasledujúcom roku dariť najviac? Klikli by ste na ne?
Predstavte si nasledujúce titulky článkov na webe: Pozrite sa, ako investujú najbohatší ľudia na svete. Ktorým investíciám sa bude v nasledujúcom roku dariť najviac? Klikli by ste na ne?
S veľkou pravdepodobnosťou áno. Vedia to autori textov, preto svojim výtvorom dávajú neodolateľne lákavé titulky. Vedia však aj to, čo väčšina ich čitateľov nie: čítanie podobných článkov je strata času.
Lákadlo prvé: Ako investujú bohatí?
Tajomstvo úspechu článkov o tom, ako investujú najbohatší ľudia, je jednoduché. Ak chcete svoje finančné investície rozprávkovo rozmnožiť, kým iným by ste sa mali inšpirovať, ak nie tými, komu sa v rebríčku bohatstva podarilo vystúpiť až na vrchol?
Háčik je v tom, že podobné články žiadne použiteľné návody neprinesú. Ani nemôžu. Až na jednu-dve svetlé výnimky sa superbohatí ľudia nestali majetnými vďaka tomu, kam investovali svoje prvé úspory. Úspech dosiahli vďaka výnimočnosti nápadu, ktorý dokázali realizovať. Niekto vymyslel operačný systém pre osobné počítače. Iný prišiel s myšlienkou vytvoriť internetový obchod, v ktorom bude možné kúpiť prakticky všetko. Ďalší sa pokúsil vytvoriť web, ktorý by fungoval ako sociálna sieť medzi všetkými ľuďmi s prístupom na internet. Toto všetko sú reálne prípady ľudí, ktorí sa vďaka novým nápadom stali bohatými.
S novým statusom aj oni riešia otázku, kam investovať. Nie preto, aby sa stali bohatými, ale preto, že už bohatí sú a svoj majetok nejakým spôsobom investovať musia.
Lákadlo druhé: Ktoré investície budú najlepšie?
Kto by nechcel, aby hodnota jeho investície stúpla počas nasledujúceho roka o 20 %? Alebo sa dokonca zdvojnásobila? A kto by mal byť fundovanejší radiť ako profesionálni finanční experti?
Články s odporúčaniami expertov patria tradične medzi najsilnejšie lákadlá finančných médií. Kým sa však bezhranične začnete riadiť ich radami, predstavte si, že stojíte na letisku a čakáte na odbavenie. Spolu s vami ľudia v ďalších siedmich radoch. Ako by ste vnímali ponuku človeka, ktorý sa odrazu objaví pri vás a za odplatu vám odporučí, do ktorého radu by ste sa mali postaviť, aby ste čakali najkratšie?
Pokiaľ by ste mali pochybnosti, boli by namieste. Ak naozaj existuje rad, v ktorom sa na vybavenie čaká najkratšie, pravdepodobne by si to všimli aj iní a presunuli by sa práve doň. Tým by sa však zvýšil aj počet ľudí čakajúcich v ňom a prejsť doň by už nebolo výhodné. To isté platí aj na finančných trhoch. Ak by existovala investícia, ktorej hodnota by o rok mala byť zaručene dvojnásobná, investori by sa do nej len tak hrnuli. To by zdvihlo jej cenu natoľko, až by sa nenašiel nik ďalší, kto by chcel investovať pri ešte vyšších cenách.
Mohli by ste sa na to pozerať aj inak: Pokiaľ by ste vedeli, že nejaká investícia prinesie počas nasledujúcich 12 mesiacov zaručene vysoký výnos, naozaj by ste takúto informáciu šli oznámiť svetu? Skôr by ste si ju nechali len pre seba a snažili sa vložiť do nej všetky úspory, ktoré dokážete zhromaždiť. Predpovede expertov sú v skutočnosti len tipmi, ktoré môžu, no nemusia vyjsť. Zaručene fungujú ako pútače pozornosti, čo je hlavný dôvod, prečo je o veštenie budúcnosti záujem medzi médiami aj finančnými expertmi.
Lákadlo tretie: Koľko by ste už mohli mať?
Vedeli ste, že ak by ste si namiesto prvého smartfónu iPhone kúpili akcie firmy Apple za rovnakú sumu (499 USD), mali by ste dnes asi desaťnásobok investovanej sumy? Alebo ak by ste o pár rokov neskôr kúpili za tie isté peniaze bitcoiny, boli by ste dnes multimilionárom?
Podobné príklady majú ľudia radi, pretože v nich popúšťajú uzdu fantázii. Na druhej strane však môžu vzbudzovať dojem, že pokiaľ sa vašim investíciám nedarilo porovnateľne dobre, niečo musíte robiť zle. Problém je v tom, že podobné články si cielene vyberajú také príklady investícií, ktoré sa až s odstupom času ukážu ako mimoriadne úspešné. V žiadnom prípade by nemali byť interpretované ako vzorce úspechu, ktoré hodno nasledovať. Ak by ste napríklad ako fanúšik osobných počítačov podľahli v 90. rokoch minulého storočia čaru počítačov Atari a rozhodli sa investovať do ich výrobcu, dnes by ste mali… nič. Úspešného výrobcu lacných domácich počítačov v druhej polovici 90. rokov kúpila (a pochovala) konkurenčná spoločnosť.