Nízke úrokové sadzby? Nie pri kreditných kartách
Úrokové sadzby neboli nikdy v histórii také nízke ako v súčasnosti. Hypotéka za menej ako percento už nikoho neprekvapí, záporné úrokové sadzby nie sú žiadne finančné sci-fi. Výnimkou ostáva jediný finančný produkt – kreditné karty.
Vo svete ultranízkych úrokových sadzieb môže úročenie nad 20 % vyzerať ako neobhájiteľná chamtivosť finančných inštitúcií. Zisky dvoch najväčších vydavateľov kreditných kariet – amerických spoločností Visa a Mastercard – sa každý štvrťrok pohybujú v miliardách dolárov. Ziskuchtivosť však nie je dôvodom, prečo sú kreditné karty úročené tak vysoko.
Obvyklé vysvetlenia toho, prečo úrokové sadzby pri kreditných kartách nepoznajú gravitáciu, vychádzajú z rozdielov medzi úvermi poskytovanými vydavateľmi kreditných kariet a tými, ktoré si v bankách vybavujú ich klienti.
Neprekvapujúce vysvetlenie
Vydavatelia kreditných kariet poskytujú úver pri každej platbe takouto kartou. Nezáleží pritom, či ňou zaplatíme za nákup potravín, nového televízora alebo (v extrémnom prípade) vyberieme hotovosť z bankomatu. No kým pri hypotekárnom úvere sa banka poisťuje záložným právom na kupovanú nehnuteľnosť, pri úveroch z kreditných kariet žiadna podobná zábezpeka neexistuje. Vydavateľ kreditnej karty neskúma, či v inej finančnej inštitúcii nemá jej klient iný úver, či momentálne nie je bez príjmu, či má nejakú rezervu. Poskytovanie úveru každému zvyšuje riziko toho, že nie všetci ho dokážu riadne splácať. Relatívne vysoká úroková sadzba odzrkadľuje práve toto riziko.
Možnosť zaplatiť kreditnou kartou majú jej vlastníci nepretržite. Kým banka si môže určiť termín i podmienky, za ktorých poskytne (alebo je ochotná poskytnúť) spotrebiteľský či hypotekárny úver, vydavatelia kreditných kariet musia byť v pohotovosti nepretržite. Aj tento fakt sa podpisuje pod vyššiu cenu takéhoto úveru.
Všetky uvedené faktory by mal mať v argumentačnom arzenáli každý finančník, od ktorého by klient požadoval vysvetlenie, prečo sú úroky na kreditných kartách také vysoké. Sú zrozumiteľné a pochopiť ich dokáže každý, kto peniazom aspoň trochu rozumie. Výpočet spomínaných dôvodov však nie kompletný – v hre je aj faktor, o ktorom sa veľa nevie.
Faktor zotrvačnosti
Finančný sektor aktívne využíva mnohé technologické vymoženosti, no do veľkej miery je jeho súčasťou aj zotrvačnosť. Vysoké úrokové sadzby boli pri poskytovaní úverov z kreditných kariet vždy vysoké, preto nie je dôvod, aby neboli vysoké aj dnes. Ak niečo fungovalo včera, prečo by to nemohlo fungovať aj dnes?
Prvou veľkou bankovou inštitúciou, ktorá sledovala vzostup americkej strednej triedy v 50. rokoch minulého storočia, bola Bank of America. Bolo to v čase, keď ekonomická prosperita dokázala presvedčiť ľudí, že míňať peniaze, ktoré nemajú, je akceptovateľné finančné správanie. Od druhej polovice 50. rokov až do roku 1990 rástlo zadlženie amerických domácností bez prestania každý rok.
Mužom, ktorý v Bank of America viedol projekt zavedenia kreditných kariet, bol Joseph Williams. Jeho úlohou bolo okrem iného určiť aj to, akou sadzbou by nový druh úveru mal byť úročený. Williams nemal k dispozícii žiadne relevantné dáta, pretože poskytovanie úveru každému bez predchádzajúcej kontroly bonity bolo vo finančnom svete novinkou. Informácie, ktoré nemal, však získal od svojich priateľov v obchodnom reťazci Sears a v spoločnosti Mobil Oil. Tie už v polovici minulého storočia umožňovali nákupy, ktoré nevyžadovali okamžité platenie a svojim klientom posielali súhrn uskutočnených nákupov raz mesačne. „Výsledkom tohto výskumu bolo viacero charakteristík kreditných kariet, ktoré pretrvali dodnes v prakticky nezmenenej podobe. Z neho vyšlo jednomesačné obdobie, počas ktorého bolo možné vyplatiť poskytnutý úver bez akéhokoľvek úroku, rovnako ako aj nápad úročiť poskytnutý úver 18 percentami – čo je číslo, ktoré ostalo akoby vytesané do kameňa nasledujúcich 30 rokov bez ohľadu na to, ako sa vyvíjali úrokové sadzby. Nebola za tým žiadna veľká veda: Banka predpokladala, že ak bezúročné obdobie jedného mesiaca a mesačný úrok 1,5 % (čo zodpovedá ročnému úroku 18 %) boli dobré pre Sears, ktorý mal s poskytovaním nákupných úverov 50-ročnú skúsenosť, budú tieto podmienky dobré aj pre Bank of America,“ opísal zrod kreditných kariet americký žurnalista a autor Joe Nocera v knihe A Piece of the Action.
Hoci prvé skúsenosti s novou finančnou inováciou boli pre banku sklamaním, využívanie kreditných kariet sa stalo súčasťou moderného životného štýlu. Len v USA predstavuje dlh z kreditných kariet 1 bilión dolárov, vďaka čomu ich vydavatelia zinkasujú ročne len na úrokoch a poplatkoch z omeškania približne 100 miliárd dolárov. Dosť dobrý dôvod na to, aby nemali dôvod meniť to, čo spoľahlivo funguje.