-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Revolúcia, ktorá vyvolala šialenstvo


30.09.2020

Keď začiatkom tohto roka začala kolabovať svetová ekonomika a akciové trhy padali voľným pádom, na Wall Street začali prúdiť milióny začínajúcich investorov. Nepochopiteľné šialenstvo vyvolala jediná mobilná aplikácia – Robinhood.

Pre jej tvorcov – technologický start-up z kalifornského Silicon Valley – bola globálna pandémia koronakrízy doslova požehnaním. Každý Američan dostal od štátu finančnú podporu 1 200 dolárov, a keďže boli odbremenení od zvyčajných pracovných povinností, chceli s darovanými peniazmi vyskúšať niečo nové.

Fin-tech revolúcia

Príbeh s názvom Robinhood začali písať v roku 2013 dvaja mladí podnikatelia: Vladimir Tenev (33) a Baiju Bhatt (35). Už pri vzniku si vytýčili ambiciózny cieľ: demokratizovať svet peňazí pre všetkých. Spustili tak revolúciu, ktorej výsledkom bola najzásadnejšia zmena spôsobu investovania v histórii.

Pre pochopenie jej významu je užitočné pripomenúť, akým spôsobom mohli investori nakupovať a predávať akcie (a ďalšie finančné nástroje) dlhé roky pred zrodom fin-tech start-upu Robinhood. Otvorenie investičného účtu bolo spravidla podmienené relatívne vysokým minimálnym zostatkom, od stoviek až po tisícky dolárov. Investori museli za každý zrealizovaný príkaz platiť nemalé poplatky. Ani tak nemohli investovať do všetkých akcií – niektoré boli také drahé, že suma na ich účte nestačila na nákup ani jedného kusu akcie.

Robinhood tento obrázok finančného sveta zmenil. Otvorenie nového účtu nepodmienil žiadnou konkrétnou sumou. Za vykonané pokyny neinkasoval ani jediný cent. A čo s akciami, ktoré boli príliš drahé? Klientov Robinhoodu už nemuselo mrzieť, ak bola cena akcie taká vysoká, že nemali ani na jednu. Mohli si kúpiť jednu tretinu z nej. Šialené? Pre zakladateľov fin-techového start-upu určite nie.

Lekcia od Facebooku

Tvorcovia mobilnej aplikácie Robinhood si dali záležať na tom, aby prostredie, v ktorom ich klienti mali pracovať so svojimi peniazmi, bolo ako na Facebooku: bezplatné, užívateľsky jednoduché a najmä návykové. O tom, do akej miery sa im to podarilo, hovoria ich vlastné čísla. Od začiatku tohto roka stúpol počet nových účtov o viac ako tri milióny a ich tržby by v roku 2020 mali dosiahnuť 700 miliónov dolárov, o 250 % viac ako v predchádzajúcom roku.

Kým sa svet zvíjal v ekonomických kŕčoch pandémie koronavírusu, Robinhood získal novú investíciu v hodnote 800 mil. USD. Tá zo start-upu urobila korporáciu ocenenú investormi na 11,2 mld. USD. Len málokto však pochybuje o tom, že ak by sa Robinhood rozhodol prísť so svojimi akciami na burzu alebo by ho chcel prevziať niekto iný, hodnota firmy by mohla byť aj dvojnásobná.

Zakladatelia Robinhoodu zatiaľ úspešne predávajú svoj príbeh ako snahu otvoriť dvere na Wall Street každému. O čom sa však podstatne menej hovorí, je otázka, ako môže firma s nulovými poplatkami od klientov generovať tržby v stovkách miliónov dolárov. Odpoveď môže byť zarážajúca: keď si niekto otvorí nový účet na Robinhoode, pre jej tvorcov nie je klient. Je tovar.

Drvivá väčšina peňazí, ktoré Robinhood inkasuje, pochádza od špecializovaných finančných firiem, ktoré sú najväčšími hviezdami vo svete tzv. vysokofrekvenčného obchodovania. Vo chvíli, keď ako používateľ mobilnej aplikácie zadáte napríklad pokyn na kúpu 10 akcií spoločnosti Tesla, Robinhood pošle túto informáciu rýchlosťou svetla svojim skutočným klientom. Spoločnosti ako Citadel, Two Sigma či Virtu Financial dokážu svoj rýchlostný náskok využiť na to, aby na trhu v zlomku sekundy kúpili 10 akcií Tesla a počas ďalšieho zlomku sekundy ho predali s malým ziskom vám. Takýto obchod možno znie nezaujímavo, no milióny takýchto transakcií počas jedného dňa je už lukratívny biznis.