Slovákom chýbajú návyky a prehľad vo výdavkoch
2. 5. 2016 sa v Košiciach uskutočnila tlačová konferencia organizovaná pri príležitosti Dní finančnej gramotnosti. Témou bola prezentácia výsledkov prieskumu zameraného na finančnú spotrebu v domácnostiach.
2. 5. 2016 sa v Košiciach uskutočnila tlačová konferencia organizovaná pri príležitosti Dní finančnej gramotnosti. Témou bola prezentácia výsledkov prieskumu zameraného na finančnú spotrebu v domácnostiach.
„Z výplaty nám nezostane ani euro,“ takto reaguje 32 % slovenských domácností pri otázke, či si sporia peniaze do rezervy. Ďalších 34 % nasporí na horšie časy ledva 10 % z príjmu. Podľa exkluzívneho prieskumu Nadácie PARTNERS, v spolupráci s agentúrou Focus, za to môže nepremyslená spotreba a chýbajúci prehľad vo výdavkoch. Prieskum tiež ukázal, kam odchádzajú peniaze slovenských domácností.
Podľa Martina Gduľu, odborníka na osobné financie sa často mylne domnievame, že na životnú úroveň môžeme vplývať iba výškou nášho príjmu a jeho prípadným zvyšovaním. Rozhodujúci vplyv má však paradoxne nie príjem, ale to, ako máme pod kontrolou výdavky. „Ovplyvniť výšku príjmov je častokrát náročnejšie, ako ovplyvniť výdavky. Na to však potrebujeme získať dôkladný prehľad o finančných tokoch v domácnosti,“ hovorí Martin Gduľa. Na to aký prehľad o svojich financiách majú Slováci, sa pozreli zblízka Nadácia PARTENERS s agentúrou Focus v prieskume finančného správania slovenských domácností.
Najkritickejšou oblasťou je nepremyslená spotreba v domácnosti. Najviac peňazí rodinám odchádza na stravu a bývanie, ale značnú časť rodinného rozpočtu pohltí aj nákup kozmetiky, oblečenia, či voľnočasové aktivity. „Ľudia nevedia identifikovať a sú doslova až šokovaní sumou, ktorú mesačne vydajú na stravu. Ide napríklad o stravovanie sa v reštauráciách, nákupy, keď to všetko sčítame dokopy, zistíme, že je až „nereálne“ takúto sumu prejesť,“ opisuje Martin Gduľa. Zároveň dodáva, že nedostatočný prehľad všetkých rodinných výdavkov ovplyvňuje ostatné aspekty správne nastavených rodinných financií.
Bližšie informácie k prieskumu nájdete v tlačovej správe.