Vianočné nákupné (finančné) pasce
V predvianočnom období ľudia nakupujú darčeky aj s nezmyselným odôvodnením: "Veď sú Vianoce ...". Kupujú veci, ktoré by inak nekúpili a za ceny, ktoré by za ne inokedy nezaplatili. Navyše, nakupujú aj vtedy, keď na to nemajú peniaze. Ako si pri nakupovaní zachovať chladnú hlavu a nedostať sa do problémov, radí odborník.
V predvianočnom období ľudia nakupujú darčeky aj s nezmyselným odôvodnením: "Veď sú Vianoce ...". Kupujú veci, ktoré by inak nekúpili a za ceny, ktoré by za ne inokedy nezaplatili. Navyše, nakupujú aj vtedy, keď na to nemajú peniaze. Ako si pri nakupovaní zachovať chladnú hlavu a nedostať sa do problémov, radí odborník.
Blížiace sa vianočné sviatky sú už tradične nielen časom návratov domov, stretnutí s najbližšími a nedočkavého vzrušenia detí. Bezpochyby sú aj vrcholom sezóny obchodníkov. Počas pár decembrových týždňov sa ich kasy plnia niekoľkonásobne rýchlejšie ako po iné mesiace, no a rovnako rýchlo sa vyprázdňujú vrecká spotrebiteľov. Obklopení vianočnou atmosférou majú ľudia tendenciu správať sa pri nákupoch iracionálne, strácajú „pud finančnej sebazáchovy“ a porušujú pravidlá, ktorých sa držia počas roka. Mnohí sa pre potešenie najbližších neváhajú zadlžiť.
Z nedávneho prieskumu Nadácie PARTNERS a agentúry FOCUS vyšla šokujúca informácia – až 43 percent domácností nedokáže zo svojich mesačných príjmov ušetriť ani euro a ďalších 42 percent z nás si odloží bokom len do 10 percent príjmu. Ďalším výkričníkom z tohto prieskumu je fakt, že až 56 percent ľudí nerozpozná (ne)výhodnosť úveru. Aj tú sa fakty, ktoré misky váh nakláňajú na stranu obchodníkov, na úkor bezpečia rodinného rozpočtu po zvyšok roka.
Čoho sa držať pri nakupovaní vianočných darčekov a ako zvládnuť komerčné a finančné nástrahy predvianočného obdobia tak, aby sme to horko neoľutovali po príchode nového roka? Ivana Šuňová, Executive Manager spoločnosti Partners Group SK sumarizuje chyby, ktorých sa najčastejšie dopúšťame a radí ako sa im vyhnúť.
10 najčastejších chýb, ktorých sa ľudia dopúšťajú v predvianočnom ošiali. Ako sa im vyhnúť?
1. Nedostatočné plánovanie rodinných financií.
Držte sa svojho rozpočtu a možností. Ľudia počas Vianoc často porušujú pravidlá rodinného rozpočtu. Dôvodom je aj to, že nie sú vopred rozhodnutí, koľko peňazí chcú a zároveň môžu na darčeky minúť. Kľúčom k úspechu nie je len presne zostavený rozpočet, ale aj udržanie výdavkov v limitoch vlastných možností.
2. Chýba presný zoznam.
Pripravte si zoznamy. Po tom, ako poznáte maximálnu sumu, ktorú vám rodinný rozpočet umožní vyčleniť na darčeky, pripravte si zoznam ľudí, ktorých chcete obdarovať. Na nákupy nevyrazte bez zoznamu konkrétnych darčekov, ktoré chcete kúpiť ale aj sumy, ktorú môžete za darčeky zaplatiť.
3. Vyčerpanie "železnej" rezervy.
Nesiahajte na rezervu na horšie časy. V predvianočnom období ľudia veľmi často siahajú na svoje rezervy, ktoré mali odložené na "horšie" časy, napr. pre prípad straty zamestnania, choroby alebo iné nepredvídateľné udalosti. Vaša železná rezerva má svoj účel a v prípade potreby za ňu budete veľmi vďační.
4. Neefektívnosť využitia vianočných odmien.
Peniaze „navyše“ použite na oddlženie či vytvorenie rezervy, nie ďalšie zadlženie. Vianočné odmeny si málokto odloží. V tom lepšom prípade ich ľudia minú a v tom horšom použijú ako akontáciu pri nákupe na splátky, čím sa vďaka vianočnej odmene zadlžia.
5. Zadlženie sa.
Nezadlžujte sa, aby ste darčekom urobili dojem. Často sa zabúda na staré známe - prikrývaj sa len takou perinou, na akú máš. V posledných rokoch ľudia príliš často kupujú darčeky, ktoré si nemôžu dovoliť - na úver, resp. na splátky, čím ich výrazne preplatia. Alebo sa dajú zlákať 0% navýšením, ktoré znie síce dobre, no ide len o skrytie ceny úroku do ceny tovaru.
6. Nízka odolnosť voči marketingu predajcov.
Uvažujte triezvo, nie pod vplyvom reklám. Odolať dômyselným marketingovým metódam predajcov v podobe reklám, vianočných zliav a akcií, nie je pre každého jednoduché. Nedovoľte, aby pri nákupných rozhodnutia za vás rozhodovali nedočkavosť a dojem ponuky, ktorá sa nebude opakovať. Dojem obrovskej výhodnosti vianočnej ponuky sa obvykle rozplynie spolu s nástupom povianočných zliav.
7. Vyhrávajú emócie nad rozumom.
Klaďte si pri nakupovaní kritické otázky, niekoľkokrát. Pre nákupné správanie v predvianočnom období je príznačný fenomén tzv. emočných nákupov. Ľudia kupujú veci, ktoré by inak nekúpili a za ceny, ktoré by za ne inokedy nezaplatili. Často to robia s nezmyselným odôvodnením: "Veď sú Vianoce...".
8. Nakupovanie s prílišným predstihom.
Odolajte pokušeniam. Nakupovanie darčekov s predstihom a bez stresu je správne. No ak si ich zaobstarali už v októbri (keďže obchodníci začínajú vianočnú sezónu čoraz skôr), s blížiacimi sa Vianocami nepodľahnite pokušeniu na "dokupovanie" ďalších a ďalších darčekov.
9. Nakupovanie na poslednú chvíľu.
Internet vám ušetrí čas (a peniaze). V prípade, že nemáte dostatok času na nákup darčekov a nechali ste si to na poslednú chvíľu, využite radšej možnosť nákupov cez internet. Má to svoje výhody - nemusíte nikam chodiť a môžete si vybrať z obrovského množstva tovarov z pohodlia svojej domácnosti. Zároveň máte možnosť porovnať si ceny, ktoré sú obvykle nižšie, ako v kamenných obchodoch.
10. Dobrý nápad nad zlato.
Darček „šitý na mieru“ poteší a ušetrí.Cena tovaru často nemusí byť to pravé, čo vášmu darčeku dáva hodnotu v očiach obdarovaného. Väčšiu radosť, ako výška investovanej sumy, môže priniesť množstvo času a nápaditosti, ktoré ste do darčeku investovali. Ručne vyrobené darčeky začínajú byť opäť „trendy“.