-->

Nastavenie cookies

Na našej webovej stránke používame cookies.

Niektoré z nich sú na fungovanie stránok nevyhnutné, ale o tých ostatných môžete rozhodnúť sami.

Viac informácií o súboroch cookies a ochrane údajov.

Vplyvnejší ako televízne celebrity


12.10.2021

Investovanie už nie je konzervatívnym biznisom, ku ktorému patria obleky a osobné stretnutia s klientmi. Sociálne siete zmenili svet na nepoznanie.

Ešte pred pár rokmi žil Kevin Paffrath z provízií realitného makléra. „Tri až štyri hodiny som sedel s klientom nad nehnuteľnosťou, ktorú by mohol kúpiť za výhodnú cenu, a ak som mal šťastie, po 90 dňoch mi takéto sedenie zarobilo okolo 10-tisíc dolárov,“ zdôveril sa nedávno 29-ročný otec dvoch malých detí reportérovi amerického denníka The Wall Street Journal.

Dnes sa už obchodovaním s nehnuteľnosťami neživí. Takmer dva milióny ľudí ho sleduje na kanáli Youtube s názvom MeetKevin. Zo svojho domáceho štúdia vysiela niekoľkohodinové streamy (naživo), v ktorých s jedinečným britským akcentom vtipkuje s autormi komentárov k vlastným videám, rozpráva o akciovom trhu a z rukáva sype jeden investičný tip za druhým. Suma 10-tisíc dolárov má pre finančného influencera úplne iný rozmer než pre obchodníka s realitami. „Keď dnes zarobím 10-tisíc za deň, je to slabý deň. Youtube vytlačil všetko ostatné,“ tvrdí Paffrath. Nie je dôvod mu neveriť. Len za prvé tri mesiace tohto roku mu jeho kanál zarobil päť miliónov dolárov. Pandémia, počas ktorej ľudia ostali zatvorení doma, bez možnosti míňať peniaze, ho katapultovala do sféry celebrít.

Dopyt po tipoch je silný

Cieľová skupina bezplatných investičných tipov a špecializovaných finančných kanálov, za ktorými stoja amatéri (často bez akéhokoľvek príslušného vzdelania), nie je malá. Len v USA presiahol v tomto roku počet drobných investorov, ktorí mali účty u niektorého zo šiestich najväčších internetových brokerov, magickú hranicu 100 miliónov. Množstvo nádejných investorov a špekulantov dostalo možnosť robiť obchody zadarmo z pohodlia svojich domovov. Celkom prirodzene preto siahli po finančných radách tam, kde sú online a tiež zadarmo: na sociálnych sieťach. Kto sú novodobí guruovia, ku ktorým vzhliadajú najmä mladí ľudia?

  • Tori Dunlap, ktorá vystupuje na sieti Tiktok ako @herfirst100k, pravidelne dáva 1,7 milióna sledovateľov tipy na biznis príležitosti, ktorým stačí venovať len časť voľného času, či vysvetľuje, ako najlepšie postupovať pri splácaní dlhov. Len 27-ročná influencerka opustila pred dvoma rokmi korporátny svet, v ktorom si dokázala nasporiť 100-tisíc dolárov.
  • Cameron Newell, ďalšia finančná hviezda na vzostupe, začal obchodovať s obskúrne lacnými akciami pred približne tromi rokmi a len v minulom roku zarobil na akciovom trhu päť miliónov dolárov. Na sociálne sieti Tiktok dáva investičné tipy, o ktorých diskutuje na platforme Discord (poznajú ju predovšetkým fanúšikovia online hier). V jeho repertoári sú aj verejné výzvy, v ktorých sa snaží zhodnotiť počiatočnú investíciu 1 000 USD na rovný milión.
  • 32-ročná Rose Hanová pracovala ešte pred piatimi rokmi ako obchodníčka na menových trhoch v bankovom gigante HSBC. Na svojom youtubovom kanáli zverejňuje videá o obchodovaní s opciami, investovaním vo fondoch a dáva aj rady z oblasti osobných financií. Približne pol milióna fanúšikov ju sleduje na Youtube, vďaka ktorému len v tomto roku zarobila zatiaľ približne dva milióny dolárov.

Zoznam finančných influencerov, ktorí sú na sociálnych sieťach sledovanejší ako finanční experti v klasických médiách, je podstatne dlhší a každý deň sa naň dostávajú nové mená. „Tradiční“ experti však varujú pred prehnanou dôverou v ich rady a odporúčania. Hlavným problémom je obmedzená skúsenosť mladých autorov investičných tipov. Od roku 2009 sú akciové trhy takmer neprestajne len v rastúcom trende. Keď ceny akcií klesnú, pre influencerov je to iba ďalšia možnosť výhodne nakúpiť. Takéto rady majú však obmedzenú trvanlivosť a pokles trhov tak môže byť pre mnohých bolestivým prekvapením.