VRECKOVÉ A FINANČNÁ VÝCHOVA DETÍ
S otázkami okolo detského vreckového sa skôr či neskôr stretne každý rodič. Zvažuje pritom, či nie je na vlastné peniaze príliš skoro, ale aj to, aká výška je pre dieťa vhodná. „S finančnou výchovou treba začať už od raného detstva, vlastné vreckové by mal mať už prváčik. Dobrou príležitosťou, ako začať hospodáriť s peniazmi, sú napríklad prázdniny u starých rodičov či začiatok školského roka,“ odporúča Linda Gergeľová, odborníčka na financie z PARTNERS GROUP SK. Pravidelné vreckové navyše ponúka rodičom výchovné výhody – deti pri ňom pochopia hodnotu peňazí, učia sa správne hospodáriť a stávajú sa samostatnými.
AKO A KEDY ZAČAŤ?
Optimálny vek na vlastné peniaze prichádza s nástupom do prvej triedy, len čo dieťa ovláda základy matematiky. Každé finančné vzdelávanie – platí aj u detí – sa začína plánovaním. „Ak rozmýšľate, s čím začať, skúste si spoločne krok za krokom prebrať, čo by sa malo diať s vreckovým. Deti si musia uvedomiť, že peniaze nesmú iba míňať, ale treba myslieť aj na zadné vrátka a naučiť sa sporiť si,“ hovorí Linda Gergeľová a odporúča pri prvom vreckovom si s dieťaťom sadnúť a skúsiť si spoločne prejsť štyri základné kroky, dôležité aj z pohľadu finančnej gramotnosti:
- KROK: Analýza finančných tokov: Aké vysoké vreckové potrebuješ?
- KROK: Finančné plány: Čo plánuješ so svojimi peniazmi urobiť?
- KROK: Sporenie: Ak z vreckového neminieš všetko, peniaze si môžeš odložiť. Časom si nasporíš na obľúbenú sladkosť, hračku, knižku...
- KROK: Vytváranie rezervy: Vždy si z vreckového niečo odlož, nikdy nevieš, kedy budeš potrebovať peniaze navyše.
KOĽKO?
S výškou sumy vreckového to netreba preháňať. „Do veku šesť rokov vreckové ešte neodporúčam, predškolák si peniaze ako také ešte neuvedomuje. No výška vreckového by sa mala zvyšovať s pribúdajúcim vekom. Malým školákom vo veku od sedem do desať rokov stačí suma od 1 do 3 eur na týždeň, starším deťom 3 až 5 eur na týždeň a stredoškolákovi mesačné vreckové do 30 eur. Všetko však závisí od finančnej situácie v rodine,“ vysvetľuje Linda Gergeľová.
Dohodnite si zároveň presné pravidlá, ktoré budú obidve strany dodržiavať. Ujasnite si, pri akých príležitostiach sa má vreckové použiť. Pokiaľ dieťa minie dohodnutú sumu skôr, netreba mu dávať peniaze navyše. Je dôležité, aby dieťa pochopilo dôsledok svojho rozhodnutia a získalo správny návyk, ako s peniazmi správne nakladať.
DO PRASIATKA ČI NA ÚČET?
Zoznamovať dieťa so základnými princípmi hospodárenia s peniazmi a finančnou gramotnosťou treba postupne. V nižšom školskom veku je preto dobré začať s fyzickým narábaním a odkladaním peňazí využitím prasiatka a peňaženky. Získa tak lepší cit pre množstvo peňazí, ich hodnotu, ako sa peniaze množia šetrením a, naopak, strácajú míňaním. „Na vlastný bankový účet a vlastnú kartu je dieťa pripravené na druhom stupni základnej školy. Dôležité je pritom od začiatku dieťaťu vysvetliť účel založenia, prečo má mať svoj účet a ako ho používať,“ radí Linda Gergeľová a dodáva: „Vaša ratolesť by sa mala naučiť používať kartu, a to nielen z technickej stránky, ale hlavne efektívne. Len čo dieťa začne používať kartu, má totiž potrebu míňať viac. Je dôležité, aby mal rodič prehľad o míňaní kartou a usmerňoval využívanie karty od samotného začiatku.“
PRAVIDLO 50 : 50
Peniaze na narodeniny, šibačky alebo dobré vysvedčenie, to sú „príjmy“ detí navyše. Vysvetlite im v takomto prípade, že ide o mimoriadny príjem, tak ako zamestnanecké odmeny, preplatok za plyn či výhra. Naučte ich, ako s takýmito dodatočnými peniazmi narábať. Hotovosť, ktorú deti získali navyše, by nemala byť určená na okamžitú spotrebu, hovorí Linda Gergeľová a odporúča využiť ľahko zapamätateľné pravidlo 50 : 50. Prvých 50 % môže dieťa minúť a odmeniť sa napríklad sladkosťou či hračkou. Druhých 50 % nech si odloží a šetrí na čokoľvek, o čom už dlhšie sníva.
POZOR NA NAJČASTEJŠIE CHYBY
Linda Gergeľová zároveň radí, ktorým chybám v súvislosti s vreckovým sa pri finančnej výchove detí vyhnúť:
- Vreckové dávajte dieťaťu pravidelne – týždenne alebo mesačne.
- Neplaťte deťom za bežné domáce práce: vysávanie, kosenie trávnika, umytie auta alebo riadu. Je dôležité, aby vedeli, že majú v domácnosti aj povinnosti.
- Vždy potomkovi vysvetlite, prečo je/nie je dobré to, ako minul svoje peniaze.
- Finančné zlozvyky v domácnosti – dôležitú úlohu pri finančnom vzdelávaní zohráva, čo dieťa vidí doma. Deti sa učia pozorovaním a väčšinu návykov preberajú práve od rodičov. Dieťa vidí, ako doma rodičia komunikujú o peniazoch, ako sa k nim správajú, investujú, míňajú. Buďte vzorom.